اختلال یادگیری به گروهی از مشکلات عصبرشدی گفته میشود که در آن کودک یا نوجوان با وجود هوش طبیعی یا حتی بالاتر از میانگین، در یادگیری مهارتهای پایهای مثل خواندن، نوشتن، ریاضی، زبان یا پردازش اطلاعات دچار مشکل پایدار میشود.این مشکلات ناشی از کمکاری، تنبلی یا ضعف هوشی نیستند؛ بلکه به دلیل تفاوت در پردازش مغزی اطلاعات ایجاد میشوند. اگر اختلال یادگیری بهموقع شناسایی نشود، ممکن است منجر به:افت تحصیلی_کاهش اعتمادبهنفس_اضطراب یا افسردگی_اجتناب از فعالیتهای درسی شود.انواع اختلال یادگیری شامل : ۱)اختلال خواندن: ناتوانی ویژه در پردازش واجی و رمزگشایی کلمات که باعث خواندن کند، غلطهای مکرر و ضعف در درک متن میشود. ۲) اختلال نوشتن:مشکل پایدار در مهارتهای نوشتاری شامل دستخط ناخوانا، ضعف در هجیکردن، وارونهنویسی و دشواری در سازماندهی نوشتار. اغلب با ضعف در هماهنگی حرکتی ظریف همراه است. ۳) اختلال ریاضی:اختلال در پردازش عددی و مفاهیم ریاضی؛ کودک در شمارش، ارزش مکانی، عملیات پایه و حل مسائل چندمرحلهای مشکل دارد و اغلب اضطراب ریاضی بالایی تجربه میکند. ۴) اختلال زبان دریافتی :مشکل در درک زبان گفتاری و نوشتاری؛ فرد در دنبالکردن دستورالعملها، فهم متون و پردازش مفاهیم انتزاعی دچار ضعف است. نشانهها اغلب در کلاسهای شفاهی بیشتر دیده میشود. ۵) اختلال زبان بیانی:مشکل در بیان زبانی؛ گفتار ساده و ناقص، واژگان محدود، دشواری در روایت یا توضیح ایدهها. در نوجوانی ضعف در ارائه، استدلال شفاهی و انسجام کلام آشکار میشود. ۶) اختلال پردازش شنیداری:ضعف در تجزیه و تفسیر صداها علیرغم شنوایی طبیعی. فرد در تمایز واجها، دنبالکردن گفتار طولانی، دیکته شنیداری و درک در محیطهای پر سروصدا مشکل دارد. ۷) اختلال پردازش دیداری–فضایی :اختلال در ادراک و سازماندهی دیداری–فضایی؛ مشکل در تشخیص اشکال، جهتیابی، فاصلهگذاری نوشتن، درک نمودارها و تجسم فضایی در علوم (مثل هندسه و فیزیک) مشکل دارد.